KVKK'den "vatandaşların kişisel verilerinin çalındığı" iddiasına ilişkin açıklama KVKK'den "vatandaşların kişisel verilerinin çalındığı" iddiasına ilişkin açıklama
47 milyon kişinin dijital oyun oynadığı Türkiye’de lise ve ortaokul öğrencilerinin yüzde 35’i oyun bağımlılığı riski taşıyor. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun raporuna göre, bu yaştaki öğrencilerin yalnızlık duyguları da artıyor.

Kısa bir süre önce Eskişehir’de 18 yaşındaki bir gencin 5 kişiyi yarama olayı oyun bağımlığının tehlikelerini yeniden gündeme getirdi. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun (BTK) ‘dijital oyun oynama alışkanlıkları’ raporuna göre lise ve ortaokul öğrencilerinin yüzde 35’i oyun bağımlılığı riski taşıyor.

Ortaokul düzeyinde 11 bin 891, lise düzeyinde ise 8 bin 493 olmak üzere toplam 20 bin 384 öğrencinin katıldığı araştırma kapsamında öğrencilerin; dijital oyun bağımlılığı, internet bağımlılığı, sosyal medya bağımlılığı, mutluluk durumu, siber zorbalık durumları, sıkıntı-stres durumları ve yalnızlık durumları incelendi.

AİLELERLE İŞBİRLİĞİ ŞART

Oyun bağımlılığı konusunda toplumsal bir bilinç oluşturulması gerektiğine dikkat çekilen raporda, bu noktada eğitim kurumları ile aileler arasında işbirliğinin artması gerektiğine vurgu yapıldı. Raporda ayrıca internet ve sosyal medyada geçirilen uzun sürelerin psikolojik açıdan etkileri dikkate alınarak gençlerin mutluluk/mutsuzluk düzeylerini anlamak ve gençleri desteklemek adına teknolojik faktörlerin risklerini minimize edecek çalışmalar yapılması konusunda da uyarıda bulunuldu. Raporda öne çıkan başlıklar şöyle:

SOSYAL MEDYA ETKİSİ

Öğrencilerin yüzde 95’i akıllı telefon sahibi.

Öğrenciler hafta içi üç saate yakın dijital oyun oynuyor.

Lise ve ortaokul öğrencilerinin yüzde 35’i oyun bağımlılığı riski taşıyor.

Erkek öğrencilerin oyun bağımlısı olma riski kız öğrencilere göre daha yüksek.

Lise öğrencilerinin yüzde 31’i ve ortaokul öğrencilerinin yüzde 20’si internet bağımlılığı riski taşıyor.

Lise öğrencilerinin yüzde 50’si, ortaokul öğrencilerinin ise yüzde 35’i sosyal medya bağımlılığı riski taşıyor.

Lise öğrencilerinin yüzde 34.7’si kendini mutlu görmüyor. Bu oran ortaokulda yüzde 13.8.

SİBER ZORBALIK KABUSU

Öğrencilerin yüzde 10’u orta düzeyde siber zorbalığa maruz kalıyor.

Yalnızlık duygusu ortaokul ve lise öğrencilerinde yaygın olarak görülüyor.

Lise kademesinde yer alan öğrencilerin yüzde 25.4’ü, ortaokul kademesinde yer alan öğrencilerin yüzde 17.9’u kendini oldukça sıkıntılı olarak tanımlıyor.

Hem lise hem de ortaokul grubunda kızların sıkıntı düzeyleri erkeklere göre daha yüksek.

BİLGİSAYAR VE KONSOLLARDA EN ÇOK TERCİH EDİLENLER

Fortnite

Forte Horizon

Forza Motorsport

God of War

Minecraft

NBA 2k23

Starfield

Street Fighter 6

Payday3

Teardown

MOBİLDE EN POPÜLER OLANLAR

Subway Surfers

Pubg mobile

101 Okey Plus

Words of Wonders: Crossword k

Traffic Rider

Candy Crush Saga

EA Sports Mobile Soccer

Going Balls

My Talking Tom 2

Piano Star: Tap Music Tiles

47 MİLYON KİŞİYE ULAŞTI

Son araştırmalara göre Türkiye’de sosyal medya kullanıcı sayısı 70 milyonun üzerinde. Aktif oyuncu sayısı 47 milyon bandına yükselirken, oyuncuların yüzde 45’ini kadınlar, yüzde 55’ini ise erkekler oluşturuyor. Türkiye’de dijital oyun pazarının büyüklüğü ise 2023 rakamlarına göre 580 milyon dolar civarında. Global büyüklük ise 180 milyar doları geçmiş durumda. Oyuncuların yüzde 25’lik kısmı günde 2 saat, yüzde 20’lik kısmı 2-4 saat, yüzde 5’i 10 saate yakın oyun oynuyor. Son yıllarda hızla artan bağımsız oyun geliştiricileri, özgün fikirleriyle sektöre yeni bir soluk getiriyor. Bu oyunlar, büyük oyun şirketlerinin gölgesinde kalmadan kendi kitlelerine ulaşmayı başarıyor.

HAFTADA 10 SAAT GEÇİRİYORLAR

Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisinin hazırladığı ‘Video Oyun Endüstrisi Raporu’na göre ise Türkiye’deki oyuncuların yüzde 41’i haftada 10 saatten daha fazla süreyi mobil oyun oynayarak geçiriyor. Ayrıca Türkiye’de bireylerin yüzde 29’u en az 2 farklı, yüzde 15’i de 5 farklı mobil oyun oynuyor. Mobil oyuncular oyun oynarken eş zamanlı olarak müzik dinliyor (yüzde 72), televizyon izliyor (yüzde 67) ve sosyal medyada (yüzde 43) vakit geçiriyor.